Geboorte en dood - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Henk Hoogkamer - WaarBenJij.nu Geboorte en dood - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Henk Hoogkamer - WaarBenJij.nu

Geboorte en dood

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

05 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Aan een ieder die meeleest en een kleine reactie geeft wil ik zeggen ga vooral zo door. Ik vind het motiverend en leuk om te lezen dat een ieder er zijn eigen idee en mening op geeft. Speciaal aan Theo die iedere keer mijn lachen opwekt.

Vandaag is het halfweg in de Hubertus stichting. Nog ander halve week en mijn vrijwilligerswerk zit er op. Het lijkt dat er geen werk meer is, maar wie weet krijg ik nog een leuke klus. Tijdens de fiets rit was het schitterend weer en de verhalen over de kleine regenperiode zijn volgens mij klets verhalen. Het is nu al weer benauwd warm dat beloofd wat voor de middag. Wel zijn de wegen haast niet berekend op fietsers.

Vandaag ben ik verder gegaan met tegels zetten. Nu mochten alle wand tegels er tegen aan. De lijm was gekocht, maar voordat ik kon beginnen moest er eerst nog twee tegels een mooi rond gat uit geboord worden. ! voor de stopkraan, die inmiddels weg gehaald is en 1 voor de douchekraan. Met een speciale boor netjes een rond gat gemaakt en hierna snel de lijm aangemaakt. Natuurlijk was er geen lijmkam dus met plakken vliegwerk zo goed als mogelijk de tegels maar met de plamuurmes ingesmeerd. Alles verliep redelijk snel en na 15 minuten definitief op zijn plek gezet, door ze even te bewegen. Hierna getracht de overige tegels een beetje schoon te maken.

De schoonmaak dienst zou hier in Nederland op hun donder krijgen. Slechte schoonmakers zijn er in dienst. Zitten vrij veel op hun achterste en staan te leunen, in plaats van dat ze de badruimtes eens grondig ontdoen van alle kalk en ander verontreiniging.

Er was een lekker traktatie omdat er een Nederlandse vrijwilliger na 6 maanden weer terug gaat. Een soort van loempia maar wel lekker pittig. Hierna mocht ik naar het stagiaire huis.
Daar had ik afgelopen week de badkamer vloer gesloopt en die heb ik ter voor bereiding weer geëgaliseerd. Maar voordat ik begon heb ik eerst even de airco aangezet op een temp van 18 graden. O wat was dat lekker zeg. Na 1 uur terug gebracht naar 24 anders word de overgang te groot. Na het eten nog even alles nagelopen en netjes weer op slot gedaan. Sleutel afgegeven aan de directrice en terwijl zij die in ontvangst nam vroeg ze of ik een Roti wilde. Natuurlijk dat is lekker. Kreeg er gelijk een pak drinken bij. Vanavond die aangesproken gelijk tijdig met de Roti. Nauw dat was ook wel nodig ook. Tjonge ben wel wat gewent, maar deze was me daar toch pittig de vlammen stonden op mijn lippen.

Fleur nog gebeld om de foto’s naar haar te krijgen. Misschien morgen of anders zijn we naar een rituele begrafenis. Alleen als we iemand kunnen vinden die Hindoestaans is want je moet worden uitgenodigd.

Donderdag de dag van de waarheid Nu komt het er op aan want Zaterdag moeten er al mensen in het huis kunnen en die willen vast ook kunnen douchen. Gelukkig had Kenny de tegels gekocht en al klaar gezet in het huis. Alleen jammer dat hij op weg was met het vervoeren van de kinderen.
Gelukkig had ik de tegellijm gezien en de rest van het gereedschap ook. Ik kon dus aan de slag. Er was 1 hoek haaks maar dan kwamen de rest niet zo mooi uit. Dus veel snij werk. Eerst maar een mooi rond gat geprobeerd te maken voor de afvoer. Boortje was er net door heen of de tegel brak door midden. Optie twee dan maar met een haakse slijper een mooi rond gat gemaakt en ja wel hoor het paste. Nu de rest van de tegels er snel maar vakkundig in gelegd. Nu drogen. Hopelijk is het droog morgen ochtend als ik de tegels ga in wassen. Ook nog snel even 4 wand tegels gemonteerd.
Al met al een lange maar succes volle dag met eindelijk resultaat.

Nu achter de info aan. Snel naar de VVV gefietst want die sluit om 4 uur. Kwam ik daar aan op tijd bleek dat ze een cursusdag hadden en al gesloten waren. Balen, maar gelukkig kon ik nog een bureau op de weg naar huis. Hier kreeg ik een telefoonnummer welke niet werd opgenomen. Mijn buurman waren hindoe mensen en aan die gevraagd. Hij zou zijn vrouw het laten uitzoeken. En ja wel hoor van hun kreeg ik de juiste info.
Morgen middag om 13.00 en zondag zelfde tijd zijn er crematies van hindoe mensen. Hopelijk ka n ik op tijd weg van mijn werk om het te zien.

Tegen 7 uur kwam Fleur om de foto’s op te halen en af te geven van het weekendje uit. Hierna samen wezen eten in ’t Vat. Gezellig geweest en nu met de fiets door de stad diverse winkel aan gewezen. Fleur komt meestal met de taxi door de stad heen en had nog weinig gezien. Ook de twee Roti tenten laten zien die een award hebben gewonnen. Hierna terug naar huis en nog wat gedronken en gekletst. Taxi gebeld voor Fleur en de fiets er in en op weg naar haar huis. Hopelijk hoor ik morgen iets van haar en gaan we gezamenlijk naar de crematie.

Vroeg op want de vloer moet gereed vandaag, zodat hij 1 dag kan drogen voordat er mensen in komen douchen. Snel specie aangemaakt, geen voegsel, en begonnen met voegen. Had inmiddels een sms bericht gekregen van Fleur dat ze toestemming had om mee te gaan. Daar er geen speciaal gereedschap was gebruik gemaakt van het plamuurmes. Hierna even laten drogen en onder tussen de 4 witte tegels, ook in het huisje gevoegd, wel met voegsel, en gelijk ingewassen. En schoongemaakt. Nu het cement inwassen voorzichtig en nu zag ik ook dat de voor vloer de onderkant ook niet gevoegd was en die gelijk maar meegenomen. Hierna begonnen met schoonmaken van de vloer en na veel spoelen me voorzichtig werken de vloer voor gereed verklaard. Onder tussen waren de interieur verzorgsters begonnen met schoonmaken van het huisje en ik heb ze uitdrukkelijk verboden om de douche vloer schoon te maken, daar anders alle voegen er weer uit gewassen worden.

Snel naar huis om te douchen en om te kleden. 4 crematie bedrijfjes gebeld om te informeren af er wel een was. Maar alle 4 zeiden ze van nee wij hebben niets. Voor de zekerheid Fleur gebeld wil je toch gaan en de gok nemen. Ja doe maar en een taxi gebeld en afgesproken. Bij aan komst zagen we al veel auto’s staan en de chauffeur zei er is er een dus geen probleem. Deze man was trouwens zeer negatief over Bouterse en zijn corrupte regering zoals hij dat noemde.

De gehele crematie meegemaakt. Zie de foto’s. Hierna een lift gevraagd, want het was de weg naar ZEE, en dat was het. Hij zou ons afzetten aan het begin van de weg zodat we de bus terug konden nemen. Maar half weg zijn we uitgestapt om nog een tempel te zien. Hierna wachten op de bus. Maar eerst wat drinken, het was bloedheet.

Op de hoek waar we uitgestapt waren was een klein restaurantje en nog voordat we naar binnen konden gaan kwam de stadsbus al aanrijden, alleen de verkeerde kant op. We zeiden we willen graag mee, kom zo terug. Gaan wij wat drinken geen probleem. Het was nog niet op of hij stond al weer voor onze neus. Snel naar buiten instappen en rijden. Net voor de volgende stop kwam ik er achter dat door de haast mijn rugtas nog in het restaurant stond. Wilde uitstappen, maar daar wilde de chauffeur niets van weten. Wacht maar even rij wel terug, en dat deed hij waardoor ik geen uren moest lopen, want de bus rijd hier zeer onregelmatig. Netjes op de hoek van de straat afgezet en dat alles voor 1,25 SRD, omgerekend 0,25 tot 0,30 cent, en dan heb ik hem ook nog geen wisselgeld terug gevraagd, want het ritje kost eigenlijk 1,10 SRD. Zodoende had ik weer een interessante dag achter de rug.

  • 05 April 2014 - 06:19

    Daphne:

    Heb jij toch weer even mooi gefixt!
    Apart om die crematie zo mee te maken,.....

  • 05 April 2014 - 08:06

    Marja:

    spannend allemaal hoor.

    zoude ze daarom zo,n dikke achterste hebben van het vele zitten lol

  • 05 April 2014 - 18:33

    Theo:

    Hoi Henk

    Ik vind het leuk dat je er van kan genieten. Verder is meeleven altijd leuk om te doen.
    Ik zou niet zo snel naar een crematie gaan, mijn ervaring daarmee is niet zo leuk.
    Verder geniet je ontzettend in Suriname, Het leven van een vrijwilliger is maar beperkt zwaar, als ik dat zo zie.
    Verder maak je mooie dingen zover het kan.
    Nog een ruime week en dan de wijde wereld in. Ik ga eind van de maand skiën, dat is geheel tegengesteld.
    Vandaag nog op skis gestaan. Mijn benen zijn onder de indruk.

    Naast jou volg ik ook iemand in Thailand, leuk om zo de ervaringen van 2 vrijwilligers te vergelijken.

    Prettig weekend, als is het al deels voorbij

    Groeten Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Nadat mijn dochter het huis was ben ik mijn leifde voor het reizen weer gaan op pakken. Hou van vreemde dingen ontdekken/proeven/doen. Voorkeur gaat uit naar nog net zo toeristische gebieden, on gerepte natuur, waar van er niet zo veel meer zijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 25332

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 30 Mei 2014

Buitenkansje

01 Maart 2014 - 20 April 2014

Kindertehuis

07 Juni 2012 - 23 Juni 2012

Familie bezoek

09 November 2011 - 14 November 2011

Junel ervaring

25 Oktober 2011 - 09 November 2011

Coca bladeren op groote hoogte

20 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Zout meren avontuur

06 Oktober 2011 - 20 Oktober 2011

Inca Cultuur

10 September 2011 - 05 Oktober 2011

Galapogos en meer

26 Januari 2010 - 01 Maart 2011

Down under

Landen bezocht: