Olifanten - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Henk Hoogkamer - WaarBenJij.nu Olifanten - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Henk Hoogkamer - WaarBenJij.nu

Olifanten

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

19 Mei 2014 | Thailand, Bangkok

Theo, jammer genoeg ben ik niet meer in Bangkok. Daar verbleef ik slechts anderhalve dag, zodat mijn tijd zeer beperkt was en heb ik keuzes moeten maken. Misschien als ik weer eens terug keer dan heb ik meer tijd voor je voorstellen.
Dag 5 Olifanten dag
Van morgen vroeg gewekt om half zeven en rustig naar de ontbijt toe gegaan. Prompt om 8 uur stonden de twee busjes klaar om ons naar het olifanten park te brengen. Na een korte koffie stop kwamen we bij het park aan. Het was een groot opgezet geheel van 230 vierkante meter. In het park leefde 37 olifanten die van uit heel Thailand gered zijn door de eigenaresse. Sommige werden gebruikt las werkolifant, maar ook gewonde, door landmijn, en jonge olifanten die getraind werden om op commando bv pootje op te tillen etc. Er was ook een vrouwtjes olifant die door haar baas blind was gemaakt omdat ze niet deed war hij wilde. Eerst aan een oog in gestoken, en later ook aan het andere oog door er vuurpijl in te schieten. Nu is ze geadopteerd door de oudste olifant in het park. Zij loopt altijd achter haar aan en als ze te ver weg is trompet ze om haar te roepen. Er zijn ook drie jongen olifanten. Hiervan is het mannetje erg ondeugend door snel achter mensen aan te hollen en te proberen om allerlei spullen mee te nemen. Dat was dus oppassen geblazen. Het eerste wat we te zien kregen was de ruimte waar ze verbleven. Hierna was het tijd om ze te voeren. Ze krijgen twee keer per dag eten die aan geleverd word in een grote was mand. Hier in zit ten bananen, watermeloen en pompoen. Maar dat laatste pas nadat ze gezien heeft dat de rest op is anders gooien ze dat weg. Vinden ze nl het minst lekker. En vooral niet uit de verkeerde mand aan de olifant geven die er naast staat want dan krijgen ze ruzie. Hierna was het tijd om ook onze mensen van eten te voorzien en konden we aanvallen op een grote buffet, waar meer dan genoeg keus was in het verschillende voedsel soorten. Nu kregen we hierna eerst een film e zien hoe sommige olifanten getraind worden. Het was zeer schrijnend om dat te zien. Slaan met een stok op de slurf op de kop met een stok waar een spijker in zat en stokken met spijkers er in die constant tegen de voet gedrukt werden om maar te zorgen dat ze de voet op tillen als de eigenaar dat wil. En dan had hij absoluut geen enkele beweging vrijheid, want hij stond in een houten kooi die strak om hem heen gebouwd was. Daar bleef hij dan 4 tot 7 dagen in soms kregen ze geen eten of water. Hierna werd er verder getraind buiten de kooi. Hier kreeg hij touwen om zijn poten die door meerdere mannen werd vastgehouden. Hiermee konden ze hem dwingen te knielen als dat nodig was. Als je de film zag was het zeer erg en het slachtoffer brulde dan ook zeer luid. Gelukkig was het daarna over en konden we nu weer leuke dingen doen met de olifanten. Ze mochten in bad. En de gene die ze gingen wassen waren wij. Twee grote olifanten stonden in de rivier en wij mochten met emmertjes hun nat gooien. Natuurlijk ging er wel eens een emmertje water over de olifant heen tegen de andere watergooiers. In eerste instantie per ongeluk, maar snel werd dat natuurlijk expres. Heb zoveel als mogelijk natuurlijk mee gedaan. Hierna kwamen ze er uit en kregen nog wat te eten voordat ze hun broodnodige zonnebrand opgingen doen. Zand en modder uit de modderpoel gooiden ze zelf met hun slurf over de ruggen heen. De kleine ging er zelfs in liggen, maar dat zie je waarschijnlijk alleen op de film. Hierna zijn we naar de twee andere kleine gegaan. Die verbleef pop een andere plek, omdat deze ander voedsel kregen. Suikerriet i.p.v. bananen. Dat was voor hun gezondheid beter. Al met al was het een zeer geslaagde dag doorgebracht bij het opvang centrum voor olifanten. Vanavond gezamenlijk uit eten, maar daar voor eerst de uitleg voor de trekking van drie dagen die morgen begint. Maar daar later meer over. Houd wel in dat ik nu even afscheid moet nemen. Kijk je te snel dan heb je de foto’s gemist die er wel komen te staan.

• 19 Mei 2014 - 19:17

Theo:

Veel fun in het oerwoud. Lekker zweten dus de komende dagen.
    Ik vond het wel het mooiste stuk van de vakantie vorig jaar. Hopelijk hoef je nit zelf je sprinkhanen te vangen voor het eten in de jungle. Groeten Theo

• 20 Mei 2014 - 06:59

Marja:

hahahaha theo nu ga jij niet henk jaloers maken he,

met een sexy vrouw.

• 20 Mei 2014 - 08:57

Annette:

Ome Henk,

Ten eerste, wauw wat een prachtige foto's!
    Zo te lezen heeft u een prachtige maar warme tijd.
    Wat een mooi verhaal van die olifanten, ik werd er helemaal droevig van! Wat een rare mensen heb je toch op de wereld.... Blij dat er nog goede mensen zijn die die beesten een goed leven bezorgen!!! En wat een geweldige leuke foto dat u die olifant knuffelt zeg... jeetje wat ben ik jaloers.

En als laatste... IEWL! viespeuk met sprinkhanen eten.. gatsieeedarieeeeeeeee.

knuffel, Annette