1e dag in kindrtehuis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Henk Hoogkamer - WaarBenJij.nu 1e dag in kindrtehuis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Henk Hoogkamer - WaarBenJij.nu

1e dag in kindrtehuis

Blijf op de hoogte en volg Henk

04 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen was ik al vroeg gereed om op de fiets naar het tehuis te gaan.
Gister zijn we, Tjitra en ik, er geweest om kennis te maken.
Na een half uurtje waarbij iedereen ook akkoord moet gaan zijn we weer vertrokken.
Met iedereen bedoel ik dan de Directrice, administrateur en de coördinator die een beetje manusje van alles is. Ze hebben ook een klusjes man, alleen die is met pensioen en komt af en toe nog langs als ze hem bellen.
Maar goed om ruim kwart over 8 op de fiets op weg.
Het was weer een drukte van je welste en de automobilisten houden geen rekening dat er ook nog fietsers en bromfietser op de weg zijn. Wij moeten de linker kant aan houden en langs de asfaltweg loopt een goot die zeker 15 cm lager ligt. Weinig ruimte on langs de auto te gaan.
Ik ben inmiddels wel een beetje gewent en doe net als ik in Nederland op de fiets zit, gebruik alleen wel steeds mijn hand om te laten zien wat ik wil.
Bij aankomst gemeld bij de coördinator. Blijkt dat ik de eerste klusjes man ben die langs komt bij hun, waardoor er totaal geen gereedschap is om iets te doen. Dus gestart met waslijnen aan te leggen bij de meisjes. Hierna was ik alleen want er was een begrafenis. Bij het contact tussen de verzorgsters kwam er meer werk boven, zoals slechte verlichting wasbak lekkage, en geen doorstromend toilet. Ook was er nog een douche waterpijp gescheurd die met een doekje was om wikkelt om het water maar een beetje tegen te houden.
Bij de jongens was er meer aan de hand, die wilde brassen.
Een kast die helemaal op instorten stond en een lade die in de kast verdwenen was. Ook hier weer was lijnen aangebracht van de rest van de meisjes. Maar ja wat kan je doen als er zeggen en schrijve 1 botte zijkniptang, nijptang, schaar, kruis-, platte schroevendraaier die half afgesleten was en een waterpomptang die niet werkte was!
Maar goed de kast en lade moest met schroeven en hersteld worden, alleen er zijn geen schroeven nergens te vinden. Nee die neem die klusjes man altijd van huis mee.
Getracht zo veel mogelijk te doen met de weinige middelen die er waren.
Om half twaalf geen werkzame klusjes meer te doen. Maar even gesproken in de keuken met de Belgische vrijwilligster die help met koken. Hier ook nog even gegeten wat de kinderen voorgeschoteld krijgen en dat viel niet tegen.

Al met al een in mijn ogen weinig productieve ochtend, maar zij waren er blij om.
Bij het afscheid kwam de directrice nog even vragen of ik morgen weer kwam. Natuurlijk kom ik morgen weer, waarop zij zei ik hoop dat we dan iets meer voor je hebben te doen.
Volgens mij zitten ze gewoon niet te wachten op een klusjes man uit Nederland, want er is geen materiaal en geen gereedschap om maar iets te doen.
Maar goed ik blijf vol goede moet. Overmorgen komt de eigen klusjes man langs misschien kan ik dan iets meer doen.

  • 04 Maart 2014 - 19:00

    Theo:

    Hoi Henk

    jammer dat je je eigen KLM gereedschapkist niet bij je hebt. Iets gedaan is vele malen meer dan niets. Nu nog op zoek naar gereedschap en spullen. Moeten te vinden zijn bij andeere nederlanders.

    Sterkte en groetenTheo.

  • 04 Maart 2014 - 19:13

    Marja:

    ahahha had nou inderdaad maar je eige gereedschap en schroeven wat je hier zat heb

    meegenomen, misschien hadden ze jou dat ook moeten melde dat dat er niet is,

    denk dat ze er wel op zitten te wachten anders zijn ze ook niet blij met wat jij gedaan heb,

    kunnen ze niet wat sturen vanuit nederland wat bij jou dan terecht kan komen?

    nou heel veel succes verder

    xxx

  • 04 Maart 2014 - 20:31

    Daphne:

    jammer dat ze dat niet vooraf hadden verteld, dan had je een inzameling kunnen houden,...

  • 05 Maart 2014 - 11:56

    Maerten:

    Maar Henk, had je verwacht een gereedschapskist aan te treffen zoals wij die kennen/hebben?

    Jij gaat jezelf wel redden daar hoor, leuk een uitdaging.
    Natuurlijk zitten ze op een Nederlandse klusjes man te wachten!

    kun je niet samen met de (oudere?) kinderen een initiatief starten en middelen ophalen om gereedschap aan te schaffen of met deze groep klusjes voor gereedschap doen. of werkt dat in geheel niet zo?
    is er geen marktplaats.su?

  • 05 Maart 2014 - 15:57

    Marja:

    denk dat henk daar ook niet aan gedacht heb hoe en wat,

    ze hadden het ook kunnen melden dat er weinig gereedschap aan wezig is,

    zodat hij zelf al is het alleen maar n hamer en wat schroeven draaiers had mee

    kunnen nemen, maar hij heeft nog 5 weken de tijd hahaahahhaahah

    maar wel n goed idee maarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Nadat mijn dochter het huis was ben ik mijn leifde voor het reizen weer gaan op pakken. Hou van vreemde dingen ontdekken/proeven/doen. Voorkeur gaat uit naar nog net zo toeristische gebieden, on gerepte natuur, waar van er niet zo veel meer zijn

Actief sinds 23 Juli 2011
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 25343

Voorgaande reizen:

16 Mei 2014 - 30 Mei 2014

Buitenkansje

01 Maart 2014 - 20 April 2014

Kindertehuis

07 Juni 2012 - 23 Juni 2012

Familie bezoek

09 November 2011 - 14 November 2011

Junel ervaring

25 Oktober 2011 - 09 November 2011

Coca bladeren op groote hoogte

20 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Zout meren avontuur

06 Oktober 2011 - 20 Oktober 2011

Inca Cultuur

10 September 2011 - 05 Oktober 2011

Galapogos en meer

26 Januari 2010 - 01 Maart 2011

Down under

Landen bezocht: